25 سپتامبر 2023- نوع جدیدی از دارو که روی موش ها آزمایش شده است، نتایج نویدبخش و جدیدی را ارائه داد که می تواند منجر به ساخت داروی کاهش وزن جدیدی شود که تاثیر ورزش را تقلید می کند.

این ترکیب جدید که توسط استاد داروسازی دانشگاه فلوریدا و همکارانش ساخته و آزمایش شده است، سبب کاهش وزن موش‌های چاق می شود، این دارو با تاثیر بر ماهیچه‌های بدن، آنها را متقاعد می کند که موشها در حال ورزش هستند- بیش از آنچه واقعاً انجام می دهند- و متابولیسم حیوانات را افزایش می‌دهد.همچنین استقامت را افزایش می‌دهد و به موش‌ها کمک می‌کند تا 50 درصد بیشتر از قبل بدوند. همه بدون اینکه موش ها حتی با ورزش، استقامتشان تقویت شده باشد.

این دارو متعلق به دسته‌ای از داروها است که به عنوان «مقلدهای ورزشی» شناخته می‌شود، که برخی از مزایای ورزش را بدون افزایش فعالیت بدنی ارائه می‌کنند. این درمان جدید در مراحل اولیه توسعه است، اما می‌تواند روزی برای درمان بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت و کاهش توده ی عضلانی مرتبط با افزایش سن در افراد، آزمایش شود. این تحقیقات در حالی انجام می شود که داروهایی مانند اوزمپیک پیشرفتی در کاهش اشتها ایجاد کرده و به درمان این بیماری های متابولیک کمک می کند.

اما داروی جدید که با نام "SLU-PP-332" شناخته می شود، بر اشتها یا مصرف غذا تأثیری ندارد. همچنین باعث نمی شود که موش ها بیشتر ورزش کنند. در عوض، این دارو یک مسیر متابولیکی طبیعی را تقویت می کند که معمولاً به ورزش پاسخ می دهد. در واقع، این دارو باعث می شود بدن همانند زمانی رفتار کند که برای ماراتن تمرین می کند، و این امر منجر به افزایش مصرف انرژی و متابولیسم سریعتر چربی در بدن می شود.

پروفسور توماس بوریس، استاد داروسازی در دانشگاه فلوریدا(UF) که تحقیقات اخیر در مورد این داروی جدید را رهبری می‌کند، گفت: این ترکیب اساساً به عضلات اسکلتی می‌گوید که همان تغییراتی را که در طول تمرینات استقامتی رخ می دهد، ایجاد کنند.

بوریس افزود: وقتی موش‌ها را با این دارو درمان کردیم، مشاهده نمودیم که متابولیسم کل بدن آنها به استفاده از اسیدهای چرب تغییر کرد، که بسیار شبیه به چیزی است که برای افراد هنگام روزه‌داری یا ورزش رخ می دهد، و به این ترتیب حیوانات شروع به کاهش وزن کردند.

پرفسور بوریس با تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و دانشگاه سنت لوئیس، یافته های خود را در 22 سپتامبر در مجله Pharmacology and Experimental Therapeutics منتشر کرد.

داروی جدید گروهی از پروتئین‌ها به نام ERR را در بدن هدف قرار می‌دهد که مسئول فعال کردن برخی از مهم‌ترین مسیرهای متابولیک در بافت‌های انرژی‌زا مانند ماهیچه‌ها، قلب و مغز هستند. وقتی افراد ورزش می کنندERR ها فعال تر هستند، اما ثابت شده است که فعال کردن آنها با داروها دشوار است.

در مقاله ی قبلی که در ماه مارس منتشر شد، محققان گزارش دادند که دارویی به نام SLU-PP-332 را با موفقیت طراحی کرده اند که فعالیتERR ها را افزایش می دهد. آنها همچنین مشاهده کردند که این ترکیب به موش‌های با وزن طبیعی اجازه می‌دهد تا 70 درصد طولانی تر و 45 درصد بیشتر از موش‌هایی که دارو را دریافت نکرده‌اند، بدوند.

این تیم در جدیدترین تحقیقات خود این دارو را روی موش های چاق آزمایش کرد. درمان موش های چاق دو بار در روز به مدت یک ماه باعث شد که آنها 10 برابر کمتر از موش های درمان نشده با این دارو، چربی اضافه کنند و 12 درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند. با این حال موش ها به همان مقدار غذا می خوردند و دیگر ورزش نمی کردند.

پرفسور بوریس گفت: آنها فقط برای زندگی انرژی بیشتری را می سوزانند.

در تحقیق دیگری که آزمایشگاه پرفسور بوریس در شرف انتشار مقاله ی آن است، محققان شواهدی را مشاهده کرده اند که نشان می‌دهد این ترکیب همچنین می‌تواند نارسایی قلبی در موش‌ها را با تقویت عضله قلب، درمان کند.

تاکنون این دارو هیچ عارضه جانبی شدیدی ایجاد نکرده است. گام بعدی در تبدیل SLU-PP-332 به یک داروی کاندید، اصلاح ساختار آن خواهد بود تا در حالت ایده آل آن را به جای تزریق به عنوان یک قرص در دسترس قرار دهند. سپس این دارو برای عوارض جانبی در مدل‌های حیوانی بیشتری قبل از انجام آزمایش‌های انسانی، آزمایش می‌شود.

مقلدهای ورزشی دیگری آزمایش شده اند، اما هیچ کدام به بازار راه نیافته اند، تا حدی به این دلیل که سال ها طول می کشد تا یک داروی جدید تولید شود. هدف قرار دادن چاقی، به طور خاص، با یک دارو، از لحاظ تاریخی به دلیل پیچیده بودن چاقی دشوار بوده است. این تا زمانی بود که داروهای Ozempic،Wegovy  و  Mounjaro که برای درمان دیابت ساخته شده بودند، باعث کاهش وزن افراد نیز شدند. این پیشرفت منجر به افزایش علاقه، تحقیق و اختصاص بودجه برای داروهایی شد که می‌توانند این بیماری‌های متابولیک را از طریق مسیرهای بیولوژیکی مختلف درمان کنند.

پرفسور بوریس گفت: بیشترین امید برای داروی جدید ممکن است در حفظ توده عضلانی در طول کاهش وزن باشد - که اغلب توده ی عضلانی بدون چربی را تهدید می‌کند - یا در طول پیری، زمانی که بدن به طور طبیعی با شدت کمتری به ورزش پاسخ می‌دهد. اما برای درک پتانسیل کامل این دارو به تحقیقات بیشتری نیاز است.

داروی پرفسور توماس بوریس، استاد داروسازی درUF، ممکن است بتواند افراد را با افزایش سن، سالم تر نگه دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-09-exercise-mimicking-drug-weight-boosts-muscle.html